تاثیر جمهور و قوانین افلاطون بر آراء اهل المدینه الفاضله فارابی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده اسمعیل لشگری
  • استاد راهنما عزیز الله افشار مهدی نجفی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

پس از اینکه سقراط توسط حکومت دموکراسی یونان بجرم انحراف جوانان بطور ناعادلانه به اعدام محکوم شد افلاطون شاگرد وی از این فاجعه متنفر و انزجار خود را نسبت به حکومت وقت ابراز می کند سپس به دنبال برقراری عدالت و حکومت توام با فضیلت و سعادت در جامعه و تاسیس شهر آرمانی است وی در این راستا نا موفق می ماند و با بی ارزش خواندن تمام حکومت ها و تحمل مشکلات فراوان نهایتا برای همیشه سیاست را رها و تصمیم می گیرد با تاسیس آکادمی نسبت به پرورش فکری فلسفی جوانان اقدام تا زمامداران آینده کشور از بین افراد تربیت شده باشند در این رهگذر دو اثر جمهوری و قوانین را تالیف کرد تا فلاسفه و افراد طالب عدالت ، در جهت برقراری جامعه مطلوب از آثار فوق بهره برداری و نسبت به ایجاد و مدینه فاضله با رعایت معیارهای اشاره شده در جمهور و قوانین اقدام نماید. در این خصوص فلاسفه زیادی از آثار و آراء و طرح کلی او بهره مند شده اند از جمله ابونصر فارابی فیلسوف ایرانی شاگرد ارسطو و پیرو مکتب و افکار و افلاطون می باشد مشهور است ، بطور کامل متاثر از افلاطون است حال با تحقیق و بررسی آثار افلاطون ( جمهور و قوانین ) و تطبیق آن با آثار بسیار مهم فارابی (آراء اهل المدینه الفاضله) نسبت به تبیین این امر اقدام و معلوم می شود که فارابی در آراء و اندیشه ی سیاسی و اجتماعی متاثر از افلاطون است اما نه بطور کامل ، بلکه وی در موارد ی استقلال آراء دارد و بصورت روشن و شفاف با بهره گیری از حیث اعتقادی و آموزه های علمی و دینی نسبت به ارائه اندیشه های سیاسی ، فلسفی و اجتماعی مستقل اقدام نموده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تطبیق موضوعی «تلخیص نوامیس افلاطون» فارابی با «قوانین» افلاطون

چکیده مسلماً دیدگاه ها و نظریات هر فردی تا حد زیادی تحت تأثیر محیط پیرامون وی و اوضاع و احوالی است که در آن به سر می برد. افلاطون، حکیم بزرگ یونان نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی از زندگی شهری آن زمان یونان به این دیدگاه رسید که انسان ذاتاً حیوانی اجتماعی است و زندگی بدون همنوعان برای او قابل تصور نیست. پس از آنجایی که وی به سعادت آدمی و به زندگی حقیقتاً خوب برای انسان علاقه مند بود، کوشید جام...

15 صفحه اول

خوانش فارابی و گادامر از افلاطون

    چکیده فارابی فلسفه افلاطون را در قالب زبان و روش ارسطو توضیح داده و از منطق صوری در تفسیرهای خویش سود جسته است. اما گادامر معتقد است فلسفه دیالکتیکی افلاطون را فقط با دیالکتیک خودش و نه با روشی دیگر می‌توان فهمید. فارابی فیلسوفی مشائی است اما به تفاوت شیوه بیان دیالکتیکی افلاطون و روش صوری ارسطو در آثارش اشاره می‌کند. او در تدوین فلسفه نوینش به تفکر توفیقی تمدن اسلامی که لازمه آن وحدت اصل ت...

متن کامل

اندیشه آرمانشهری در جمهور افلاطون: تفاوتها و تمایزها

افلاطون در "جمهور" بر اساس مبانی معرفتی و هستی¬شناسانه به صورتبندی آرمانشهری پرداخته است که می¬توان آن را جزء نخستین صورتهای اندیشه جامع و منسجم در باب سیاست دانست. این آرمانشهر از دیرباز مورد تفسیر و برداشتهای مختلف قرار گرفته است. نوشتار حاضر در صدد است با خوانش آرمانشهر جمهور در بستر سیاسی اجتماعی یونان کلاسیک از یک سو و مبانی فکری و فلسفی آن از سوی دیگر، وجه تمایز مقوله آرمانشهری...

متن کامل

عقل و قانون در رساله قوانین افلاطون

  در این مقاله که به بررسی اندیشۀ سیاسی افلاطون در رسالۀ قوانین می­پردازد، تلاش می­شود با توجه بهنظر افلاطون به عقل، جایگاه قانون در تفکر افلاطون و وجوه تمایز آن از حاکمیت فیلسوف کانون بررسی قرار گیرد. به عبارت دیگر در این مقاله سیر تحول اندیشۀ سیاسی افلاطون و مبانی معرفتی آن از حاکمیت فیلسوف به حاکمیت قانون بررسی خواهد شد. از این جهت مقاله نشان می­دهد تغییر در صورت‎بندی معرفتی افلاطون بر محور...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023